Inleiding

We weten allemaal dat veel senioren over een drempel heen moeten om de HeusdenPas aan te vragen. Veelal hebben we te maken met een generatie die gewend is zijn of haar eigen broek op te houden. Maar als u nu onder een bepaald minimum zit heeft u er gewoon recht op. Dus aanvragen die HeusdenPas. En hebt u geen angst, bij de balie in het gemeentehuis wordt u altijd vriendelijk en begripvol behandeld. En als u wilt dat er iemand meegaat, om u te helpen, neem dan contact op met een bestuurslid van onze seniorenvereniging, dan gaat er altijd ie-mand met u mee.
En één ding is zeker: de gemeente betaalt uw contributie voor de seniorenvereniging via een bedrag dat u op uw rekening krijgt gestort, en daarna heeft u ook nog geld over om aan ver-schillende activiteiten van uw vereniging of de Zomerschool mee te doen.
Omdat we zeker wilden zijn dat we correcte informatie geven hebben we aan Digna van den Broek (Gemeente Heusden) gevraagd om de inhoud van deze pagina na te lopen, waarvoor dank.

Wanneer komt u in aanmerking voor de HeusdenPas?

De gratis Heusdenpas is er voor inwoners uit de gemeente Heusden die het niet zo breed hebben. Mensen met een beperkt inkomen uit werk of uitkering, denk aan AOW al of niet aangevuld met een klein pensioen, ontvangen met de HeusdenPas verschillende kortingen en voordelen.

Wanneer komt u in aanmerking voor een HeusdenPas?

• Als uw inkomen lager is dan 120% van de voor u van toepassing zijnde bijstandsnorm.
  • Als u een uitkering hebt van Baanbrekers.
  • Als u een voedselbankpas hebt.
  • Als u kwijtschelding gemeentelijke belastingen krijgt.
  • Als u een schuldhulptraject bij de Kredietbank Nederland hebt.

Mensen die kwijtschelding gemeentelijke belastingen ontvangen of een uitkering van Baanbrekers of gebruik maken van de Voedselbank ontvangen de HeusdenPas automatisch. Zij hoeven niet zelf een aanvraag te doen.

Budget
Iedere HeusdenPas houder heeft per kalenderjaar een budget van € 150,- beschikbaar. U kunt hiervoor in de maand januari van het betreffende jaar een declaratieformulier invullen. Met dat ingevulde formulier krijgt u van de gemeente € 150,- op eigen bankrekening gestort, zodat u de te maken kosten niet hoeft voor te schieten. Eenmaal per jaar checken zij steekproefsgewijs bij een aantal HeusdenPashouders of de kosten ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Bewaar dus alle rekeningen en bonnetjes tot en met maart van het volgend kalenderjaar. Daarna kunt u ze weggooien.

Korting:
Naast dit budget van € 150,- krijg je direct 50% korting op eenmalige activiteiten bij verschillende organisaties. Kijk verderop op deze pagina waarvoor u uw budget kunt gebruiken en op welke plekken u korting kunt krijgen.

Aanvragen:
U kunt de HeusdenPas aanvragen via het aanvraagformulier. Het formulier kunt u ophalen bij de Bijeen-teams of het gemeentehuis Vlijmen.
Informatie over BIJEEN vindt u door op het woord BIJEEN te klikken.
Hulp nodig bij het aanvragen? Bij de balie in het gemeentehuis in Vlijmen of bij het Bijeenteam (tijdens de spreekuren “geldzaken”) in Drunen, Oudheusden of Vlijmen helpen ze u graag.
U hoeft geen inkomensstukken aan te leveren. Met het ondertekenen van uw aanvraag geeft u toestemming om Baanbrekers een inkomenstoets te laten doen.

Wat kunt u doen met de HeusdenPas?

Nu volgen een aantal voorbeelden van hoe u uw HeusdenPas budget van €150,- kunt gebruiken:

• Cursuskosten voor een muziekschool.
  • Cursuskosten voor een educatief centrum, een creativiteitscentrum, een volksuniversiteit en dergelijke.
  • De kosten van een internetabonnement.
  • Kranten– en/of tijdschriften abonnement.
  • Leesmapabonnement.
  • Openbare Bibliotheekabonnement.
  • Museumjaarkaart.
  • Jaarabonnement recreatiepark (b.v. De Efteling).
  • Contributie van een seniorenvereniging.
  • Contributie Volkstuin.
  • Contributie voor een sport-school of sportvereniging.

Waar krijgt u korting?
Met de HeusdenPas krijgt u op vertoon van uw pas het hele jaar door direct 50 procent korting op onderstaande activiteiten. Deze korting gaat dus niet van uw budget van € 150,- af.

• Een los kaartje voor zwembad Die Heygrave, Vlijmen.
  • Korte workshops/cursussen De Aleph, Drunen.
  • Korte workshops/cursussen Het Stuurhuis, Nieuw-kuijk.
  • Korte workshops/cursussen Creatief Centrum Heus-den, Heusden.
  • Korte workshops/cursussen Seniorweb, Waalwijk.
  • Korte workshop/cursussen Typ4fun, Drunen, Vlijmen.
  • Activiteiten tijdens de zomerschool van SRGH.
  • Producten bij het Heusdens Bureau voor Toerisme, Heusden.
  • Theatervoorstellingen De Voorste Venne, Drunen.
  • Theatervoorstellingen De Leest, Waalwijk.
  • Kortlopende workshop KUNST na school bij Trefpunt cultuureducatie Heusden.
  • Evenementen van Stichting Muze van de Gouverneur.

Daarnaast krijgt u met de HeusdenPas ook direct korting op de volgende producten:

• 50 procent korting op een abonnement van het Brabants Dagblad. Voor het speciale aanvraagformulier hiervoor kunt u contact opnemen met de gemeente.
  • 100 procent korting op de boodschappendienst van Bijeen/ContourdeTwern.
  • Ook kunt u voor € 17,50 per jaar lid worden van Tennisvereniging LTC De Hoge Heide.

Ook deze kortingen gaan niet van uw budget van € 150,- af.