Ouderenmishandeling

Heeft u zelfs maar een vermoeden van ouderenmishandeling?

Meldt het dan!

Het meldpunt ouderenmishandeling is:
Veilig thuis telefoon: 0800 2000.

U kunt dit nummer anoniem bellen.

Mijn huis op maat! Veilig wonen.

Uw huis is uw thuis. Hier wilt u graag veilig en comfortabel wonen. De website www.huistest.nl helpt u daarbij door informatie, advies en de gratis huistest.

Onderwerpen die behandeld worden zijn:

• Wat kan de gemeente voor u betekenen?
  • Waarom zelf uw woning aanpassen?
  • Veiligheid in de badkamer, knelpunten en oplossingen.
  • Mogelijkheden van een keukeninrichting die veiliger is.
  • Prettig en veilig wonen in de woonkamer.
  • De trap en de traplift.
  • Veilig gebruik maken van het toilet.
  • Slimme snufjes.
  • Inbraakpreventie.

De belangrijkste tips op een rijtje:

• Zorg voor goede verlichting bij voor- en achterdeur.
  • Rookmelders op elke verdieping.
  • Thermostaatkraan in de douche.
  • Vlakke toegangen
  • Beugels bij lastige op- en afstapjes.

Ga vooral een kijkje nemen op www.huistest.nl.

Vertrouwenspersoon Veilig Thuis

Ouderenmishandeling wordt steeds vaker (h)erkend en gemeld. Dat is mede te danken aan de intensieve voorlichtingscampagnes van de overheid. Om het melden van ouderenmishandeling nóg laagdrempeliger te maken voor seniorenis er een vertrouwenspersoon Veilig Thuis. Zij heet Marij van Wanroij. Vertrouwenspersoon Marij van Wanroij is een deskundige en gemotiveerde vrijwilligster die graag een steentje bijdraagt aan het terugdringen van ouderenmishandeling. Zij biedt een luisterend oor, kan vragen en situaties duiden en kan eventueel doorverwijzen of anderszins ondersteuning bieden.

U kunt de vertrouwenspersoon Veilig Thuis inschakelen als u:

• vragen hebt op het gebied van financiële uitbuiting van ouderen
  • een situatie kent waarvan u denkt dat de mantelzorg dreigt te ontsporen
  • zelf het slachtoffer bent van ouderenmishandeling
  • in uw omgeving iemand kent waarvan u denkt dat hij of zij het slachtoffer is van ouderenmishandeling
  • bij u zelf merkt dat u in handelen naar een oudere in uw directe omgeving mogelijk grensoverschrijdend gedrag vertoont

In al die gevallen kunt u rechtstreeks contact opnemen met onze vertrouwenspersoon Veilig Thuis Marij van Wanroij. Marij zal met u telefonisch contact opnemen, of als u dat liever heeft, een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek. Zij zal een luisterend oor bieden en de situatie in kaart brengen om vervolgens samen met u tot de gewenste situatie te komen. Marij valt als vrijwilligster niet onder de meldcode huiselijk geweld en zal nooit stappen zetten tegen uw wil, tenzij er naar haar inschatting een direct gevaarlijke situatie ontstaat.

U kunt Marij rechtsreeks bereiken